سرمایه‌گذاری رشد ( Growth Investing ) چیست؟

سرمایه‌گذاری رشد ( Growth Investing ) چیست؟

سرمایه‌گذاری رشد ( Growth Investing ) چیست؟ «سرمایه‌گذاری رشد» ( growth investing ) به نوعی از سرمایه‌گذاری گفته می گردد که در آن سرمایه‌گذار یک بودجه , سهام یا این که جنس را خریداری کرده و به آرزو ارتقا ارزش در بلندمدت , مالکیت خویش بر بودجه را تا بازه زمانی تقریبا متعددی محافظت می […]

سرمایه‌گذاری رشد ( Growth Investing ) چیست؟

سرمایه‌گذاری رشد ( Growth Investing ) چیست؟

«سرمایه‌گذاری رشد» ( growth investing ) به نوعی از سرمایه‌گذاری گفته می گردد که در آن سرمایه‌گذار یک بودجه , سهام یا این که جنس را خریداری کرده و به آرزو ارتقا ارزش در بلندمدت , مالکیت خویش بر بودجه را تا بازه زمانی تقریبا متعددی محافظت می کند . این دسته سرمایه‌گذاری معمولاً منجر رویش یک کسب و عمل بچه می‌گردد و متقابلاً با پرورش آن کسب و عمل , قیمت سهام هم ارتقا یافته و سرمایه‌گذار به صلاح می رسد . در سرمایه‌گذاری رویش , کسب درآمد در بازه‌های هنگامی ماهانه یا این که هر ساله مطرح نمی باشد و انگیزه صرفا ارتقا بها هر واحد سهم یا این که میزان دارایی در بلندمدت , و سودآوری نتیجه ها از فروش سهم یا این که بودجه است .

سرمایه‌گذاران رویش عمدتاً پیرو سرمایه‌گذاری در صنایعی می‌باشند که سرعت پرورش زیاد بالایی دارا‌هستند و در آنها از تکنولوژی‌های تازه به کارگیری میشود . در‌این طریق , سرمایه‌گذار در‌پی کسب منفعت از ارتقا بها سهم در حین فروش است , خیر اخذ درآمد از روش مالکیت یک میزان دارایی یا این که سهام‌داری در یک کمپانی . در واقعیت بخش اعظمی از شرکت‌هایی که سهام آنان مستعد رویش است , به جای‌اینکه از درآمدهای خویش به سهام‌داران منفعت بدهند , از این درآمدها برای بسط کسب‌وکار خویش استعمال می‌نمایند .

سرمایه‌گذاری پرورش برای بخش اعظمی از سرمایه‌گذاران دیدنی است , به این دلیل‌که خرید سهامِ شرکت‌های نوظهور در شکل توفیق این شرکت‌ها قادر است راندمان چشمگیری داشته باشد . با این حال , این شرکت‌ها عمدتاً آزمون خویش را در بازار پس نداده‌اند و ریسک تقریبا بالایی دارا هستند .

سرمایه‌گذاران پرورش به شرکت‌های کوچک و برنا با پتانسیل بالا علاقه‌مند میباشند . ایده آن ها این است که‌این شرکت‌ها

به رونق رسیده و توسعه خواهند یافت و این سبب ساز به پرورش درآمدهای کمپانی می شود و در غایت

ارزش سهام کمپانی در آتی ارتقاء می یابد .

اشکال روش‌های سرمایه‌گذاری رویش
تنی چند از دارایی‌های مختص در حین مورخ بیشترین پتانسیل را برای رویش نشان داده‌اند . کلیه آن ها ویژگی‌های مشترک و ریسک‌های بالایی دارا‌هستند . در‌پی به مرور زمان تعدادی موضوع از شایسته ترین روش‌های سرمایه‌گذاری رویش میپردازیم :

سرمایه‌گذاری رشد ( Growth Investing ) چیست؟

سهام‌ها یا این که دارایی‌هایی گرانبها بازار ذیل
بزرگی یک کمپانی یا این که میزان دارایی ارزشمند بازار آن گزینش میگردد . هیچ ترازو جهانی و دقیقی برای تفکیک دربین شرکت‌هایی باارزش دوچندان تحت , تحت , میانگین و گرانقدر نیست و در هر بازار یک میزان دارایی یا این که یک سهام نسبت به کل بازار اندازه‌گیری می گردد . برای مثال در بازار بورس نیویورک , شرکت‌هایی گران بها در بین ۳۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد دلار , کوچک محسوب می شوند . تحت عنوان یک مثال دیگر , در حالت فعالی بازار ارزهای دیجیتال , ارزهایی ارزشمند بازار کمتر از ۱۰ میلیون دلار کوچک محسوب می گردند . در بازار بورس کشور‌ایران نیز سهام‌هایی گرانبها بازار کمتر از ۱۰ میلیارد تومان کوچک محسوب می شوند .

شرکت‌هایی که در‌این محدوده میباشند , معمولاً در اولِ فرایند روبه‌رشد خویش قرار دارا هستند و

سهام آنها , پتانسیل پرورش قیمتی بالایی دارااست . این شرکت‌ها از طرفی سوددهی عالی ,

و از سوی دیگر ریسک بالایی دارا هستند .

معمولاً در زمانه بهبود پس از ساکن شدن اقتصادی ,

این شرکت‌ها راندمان اکثری بهتری نسبت به شرکت‌های بزرگ‌تر دارا هستند .

سهام‌های مربوط به تکنولوژی و بهداشت
شرکت‌هایی که فناوری‌های جدیدی را گسترش میدهند یا این که نوآوری‌هایی را در مورد مراقبت‌های بهداشتی ارائه میدهند , می توانند آیتم قابل قبولی برای سرمایه‌گذاران پرورش باشند . سهام شرکت‌هایی که تولیدات دوستداشتنی یا این که انقلابی ایجاد می نمایند در یک زمان تقریبا کوتاه میتواند به طور نمایی ارتقا یابد .

به عنوان مثال , سهام کمپانی فایزر ( Pfizer ) , که بزرگ‌ترین کمپانی داروسازی دنیاست ,

در سال ۱۹۹۴ پایین ۵ دلار بود . البته پس از ساخت داروی ویاگرا , و با به رسمیت شناخته شدن

این دارو به وسیله اداره خوراک و داروی ایالات متحده در سال ۱۹۹۸ , ارزش هر سهم فایزر به بیش تر از ۳۰ دلار رسید .

از مهم ترین کسب‌وکارهای مربوط به حوزه فناوری که در سال‌های اخیر پرورش فراوان چشمگیری را تجربه نموده است ,

فعالیت‌های مرتبط با فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال است .

پروژه‌های فراوان جذابی که در بخش‌های گوناگون مربوط به تکنولوژی‌های نوین فعال می باشند ,

از فناوری بلاک چین برای پیشبرد پروژه خویش به کار گیری می کنند .

پروژه‌هایی مانند آیوتا ( IOTA ) در حوزه وب شی ها ,

بلاک استک ( Block Stack ) در حوزه مرورگرهای اینترنتی ,

پات کوین ( PotCoin ) در حوزه تندرست , نیومریر ( Numeraire ) در حوزه هوش تصنعی و

پاورلجر ( PowerLedger ) در حوزه انرژی , نمونه‌های از پروژه‌های بلاک چینی می‌باشند که می‌توان

سرمایه‌گذاری در آنها را در قالب سرمایه‌گذاری پرورش مربوط به فناوری دسته‌بندی کرد .

سرمایه‌گذاری رشد ( Growth Investing ) چیست؟

سهام‌ها یا این که دارایی‌های مربوط به سفته‌بازی
سفته‌بازان و سرمایه‌گذارانی که در پی هیجان میباشند , معمولاً به معاملات پرریسکی نظیر قراردادهای آینده , قراردادهای اختیار , جفت‌ارزها و املاکی نظیر زمین‌های دست‌نخورده علاقه‌مندند . همینطور شرکت‌های محرمانه فعال در حوزه حفاری و استخراج نفت و گاز وجود دارا هستند که حیث این سرمایه‌گذاران را به خویش جلب می‌نمایند .

سرمایه‌گذارانی که انتخاب‌های صحیحی درین میدان انجام می دهند ,

میتوانند یک سری برابر سرمایه اول خویش , منفعت بدست بیاوردند .

البته احتمال دارد بعضا از این سرمایه‌گذاری‌ها , سبب ساز از دست رفتن جزو سرمایه شود .

نظارت پتانسیل یک کمپانی یا این که میزان دارایی برای رویش
سرمایه‌گذاران بایستی گذشته از خرید یک سهم , پتانسیل پرورش آن کمپانی یا این که میزان دارایی را به نیکی آنالیز نمایند . هیچ فرمول مطلقی برای این نظارت نیست . هر سرمایه‌گذار به یک تعبیروتفسیر شخصی از دست اندرکاران عینی و فرضی مرتبط با سهم نیاز دارااست و می بایست بتواند این موقعیت پیچیده را قضاوت نمایند . بعضی از سرمایه‌گذاران پرورش از روش‌ها یا این که معیارهای خاصی تحت عنوان چارچوب بررسی خویش به کارگیری می کند . البته در کنار این چارچوب , بایستی الان کمپانی و بررسی فاندامنتال سهم هم در حیث گرفته شود . از مهم ترین عواملی که می بایست سنجیده شود , مقایسه شرایط فعلی کمپانی با تاریخچه تلاش مالی کمپانی و همینطور همت صنعت ذی‌ربط در پیشین است .

به صورت کلی , سرمایه‌گذاران رویش در گزینش سهامی که مستعد رویش است , به پنج دلیل مهم اعتنا میکنند .

رویش چشمگیر در تاریخچه قیمتی
شرکتی که برای سرمایه‌گذاری پرورش مطلوب است , می بایست تاریخچه نیکی از رویش درآمدها در ۵ الی ۱۰ سال اخیر داشته باشد . کم‌ترین مقدار بهره نقدی کمپانی به ازای هر سهم به بزرگی یا این که کوچکی کمپانی وابسته است . مثلا می‌توان اظهار‌کرد دستکم فایده ۵ درصد برای شرکت‌‎هایی باارزش بیشتراز ۴ میلیارد دلار , ۷ درصد برای شرکت‌هایی گرانبها ۴۰۰ میلیون تا ۴ میلیارد دلار و ۱۲ درصد برای شرکت‌هایی که بها آنها کمتر از ۴۰۰ میلیون دلار است , مطلوب است . ایده با اهمیت این است که شرکتی که در قبلی رویش نیکی داشته , در آتی هم به‌این پرورش ادامه خواهد اعطا کرد .

آرزو به پرورش شایان توجه بها در آتی
اطلاعیه فایده عبارت است از یک بیانیه قانونی که کمپانی هر سه ماه یک توشه منتشر مینماید و در آن سودآوری کمپانی را در یک برهه زمانی مختص , به اطلاع عموم میرساند . این بیانیه‌ها در تاریخ‌های مشخصی در زمان هر فصل مالی منتشر می گردند و در آن برآورد کمپانی از اندازه درآمدها در سه ماهه آینده ارائه می‌گردد . این برآوردها لحاظ سرمایه‌گذاران رویش را به خویش جلب میکند و آنان‌را مجاب به چک سودآوری این شرکت‌ها مینماید .

سرمایه‌گذاری رشد ( Growth Investing ) چیست؟

حاشیه نتیجه زیاد مضاعف
لبه نتیجه با تقسیم منفعت نتایج از فروش محصول یا این که سرویس ها بعداز کسر تمام هزینه‌ها ( به غیر از مالیات ) , بر اندازه فروش کمپانی به دست می آید . این یک ادله زیاد حیاتی برای محاسبه سوددهی یک کمپانی است . به دلیل آن که یک کمپانی میتواند فروش فوق‌العاده‌ای داشته باشد البته درآمد نتیجه ها از این فروش کم باشد . این مسئله میتواند نشان‌دهنده مدیر ضعیف هزینه‌ها در قبال درآمدها باشد . به صورت کلی در صورتی‌که لبه نتیجه یک کمپانی از متوسط کناره سودش در ۵ سال اخیر و همینطور از کناره فیض بقیه شرکت‌های هم‌رده اضافه باشد , آیتم قابل قبولی برای سرمایه‌گذاری رویش است .

راندمان بالای سهام یا این که میزان دارایی
راندمان سهام کمپانی ( ROE ) , سودآوری کمپانی را با معین کردن سودی که کمپانی از سرمایه‌‌ی سپرده شده بوسیله سهام‌داران به دست آورده است , حساب و کتاب می نماید . این پارامتر از تقسیم درآمد خالص , بر سهم هرمورد از سهام‌داران به دست میاید . مقایسه راندمان سهام فعلی کمپانی با متوسط آن در پنج سال اخیر و همینطور مقایسه این دلیل با بقیه شرکت‌ها میتواند ترازو نیکی برای تشخیص شرکت‌هایی باشد که برای سرمایه‌گذاری رویش مطلوب می باشند . راندمان سهام استوار یا این که رو به رویش نشان میدهد رئیس کمپانی مسیر صحت تعیین نموده است و کسب و فعالیت را به صدق سوق‌دهی مینماید .

تلاش سهام یا این که بودجه
به صورت کلی , چنانچه قیمت یک سهام در پنج سال دو برابر نشود , احتمالاً آیتم قابل قبولی برای پرورش سرمایه نمیباشد . در لحاظ داشته باشید که فقط با پرورش ۱۰ درصد در یکسال , قیمت کمپانی در ۷ سال دو برابر میشود . برای دو برابر شدن بها کمپانی در پنج سال , رویش هر ساله ۱۵ درصدی کافی است , مطمئناً این عدد برای شرکت‌های برنا که در صنعت های در حال پیش رفت کار می نمایند , به سادگی قابل دستیابی است .

بعضی از تحلیل‌گران , سرمایه‌گذاری پرورش و بها را دقیقاً مخالف همدیگر میدانند .

سرمایه‌گذاران بها معمولاً پیرو سهم‌هایی می باشند که پایین بها ذاتی خویش داد و ستد می گردند .

در حالی که سرمایه‌گذاران رویش به نظارت بنیادی سهم اعتنا مینمایند و اندیکاتورهایی را که

نشان می دهند سهم در فراتر از ارزش خویش خرید و فروش می‌گردد , نادیده می گیرند .

سرمایه‌‎گذاران بها در‌پی کشف کردن سهم‌هایی می باشند که قیمت ذاتی آن ها ,

فراتر از ارزش معاملاتی است , به‌این فعالیت اصطلاحاً «شکار معامله» گفته میشود .

ولی سرمایه‌گذاران رویش روی پتانسیل‌های یک کمپانی در چشم‌انداز پیش‌روی تمرکز می نمایند و

اهمیت چندانی به بها فعلی نمی‌دهند .

برخلاف سرمایه‌گذاران بها , سرمایه‌گذاران پرورش احتمال دارد سهم‌هایی را که بها آنها فراتر از

بها ذاتی است خریداری نمایند , با این توجیه که بها ذاتی سهم در آتی رویش کرده و از ارزیابی‌های فعلی بالاتر خواهد رفت .

بزرگان میدان سرمایه‌گذاری رویش
سرمایه‌گذاری رویش مفهومی است که سوابق متعددی در بازارهای سرمایه داراست . اشخاص و شرکت ها متعددی در حین چند ده سال اخیر درین میدان فعال بوده و به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند . در پی به معرفی سه بدن از مطرح‌ترین سرمایه‌گذاران درین میدان میپردازیم :

سرمایه‌گذاری رشد ( Growth Investing ) چیست؟

توماس پرایس
یکی‌از نام‌های والا دربین سرمایه‌گذاران رشد , «توماس رو پرایس جونیور» ( Thomas Rowe Price , Jr ) است , از وی تحت عنوان پدر سرمایه‌گذاری رشد یاد میشود . وی در سال ۱۹۵۰ صندوق پرورش «T . Rowe Price» را تاسیس کرد . این صندوق به مقطع ۲۲ سال به طور متوسط ۱۵ درصد سودآوری داشت . امروزه مجموعه T . Rowe Price یکی‌از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرویس ها مالی در سرتاسر عالم است .

فیلیپ فیشر
«فیلیپ فیشر» ( Philip Fisher ) هم از بزرگان این میدان است . وی تجربیات خویش در موضوع سرمایه‌گذاری پرورش , در کتابی به اسم «سهم‌های متعارف , سودهای غیرمتعارف» منتشر کرد . وی تاکید بر اهمیت پژوهش , به خصوص از روش شبکه‌سازی داشت و امروزه تحت عنوان یک کدام از محبوب‌ترین پیشروان سرمایه‌گذاری پرورش شناخته می شود .

پیتر لینچ
«پیتر لینچ» ( Peter Lynch ) , که مدیر صندوق «Fidelity Investments ’ legendary Magellan» را بر عهده دارااست , پیشگام یک الگوی ترکیبی از سرمایه‌گذاری رویش و سرمایه‌گذاری بها است . اکنون از این نحوه با تیتر راهکار «رشد در یک بها معقول» یا این که به اختصار «GARP» خاطر می شود .

جمع‌بندی
سرمایه‌گذاری رویش یکی مفاهیم پیچیده بازار سرمایه است . در‌این جور از سرمایه‌گذاری , سرمایه‌گذاران پیرو کسب درآمد ماهانه یا این که دوره‌‌ای نیستند و تمرکز آنها بر بلندمدت است و سهم یا این که بودجه را با آرزو ارتقا قیمت ذاتی خریداری کرده و مدتی آنگاه با سودهایی که معمولاً زیاد تبارک و چشمگیر است , میفروشند . این مضمون‌ غالباً با موضوعات اصلی دیگری نظیر نظارت تکنیکال , آنالیز فاندامنتال , نظارت حالت بازار و محاسبه وضعیت دارایی‌ها پیوند خورده است . برای سرمایه‌گذاری پرورش روش‌ها و سبک‌های متمایز موجود است که تعیین از میان این سبک‌ها کاملاً به فرد یا این که نهادِ سرمایه‌گذار وابسته است .ایران اکسچنجر

اطلاع لحظه ای از قیمت ها با عضویت در کانال تلگرامی اکسشارژ

کانال تلگرام اکسشارژ

آی دی : @excharge